Spelregels
Vanaf het moment dat u zich meldt voor een uitkering, heeft u te maken met een aantal rechten en plichten. Het is belangrijk dat u deze spelregels kent en zich hieraan houdt. Zo voorkomt u dat u een boete krijgt of dat uw uitkering wordt verlaagd of stopgezet. Ook kunnen wij u zo het beste helpen om uw weg op de arbeidsmarkt weer te vinden.
Rechten
Uw rechten:
- U wordt door onze medewerkers netjes en correct behandeld.
- U mag ons houden aan de wettelijke termijnen voor besluiten. Wij informeren u als dit ons niet lukt.
- U mag erop vertrouwen dat wij werken binnen de kaders van de wet.
- U heeft het recht om uw dossier in te zien.
- U kunt aanspraak maken op ondersteuning bij het vinden van werk.
- U heeft recht op het maken van bezwaar tegen door ons genomen besluiten. Wij behandelen uw bezwaar zorgvuldig en hebben een gesprek met u als u dit graag wilt. Meer informatie hierover vindt u op onze website.
- Heeft u een klacht? Wij beschikken over een interne klachtenprocedure. Meer informatie hierover vindt u op onze website.
Plichten
Naast rechten, heeft u ook plichten. Deze staan hieronder beschreven:
Inlichtingenplicht
Om te kunnen beoordelen of u recht heeft op financiële ondersteuning of een uitkering, moet de Regionale Sociale Dienst (RSD) veel van u weten. Wij vragen daarom van u om alles wat van invloed kan zijn op het recht of de hoogte van uw uitkering zo gauw mogelijk te melden. Dit voorkomt dat u teveel uitkering ontvangt, en geld aan ons moet terugbetalen. Of erger nog: een boete krijgt! Twijfelt u of u iets moet doorgeven? Overleg dit dan met ons.
Medewerkingsverplichting
De medewerkingsverplichting houdt in dat u verplicht bent om medewerking te verlenen die nodig is om bijvoorbeeld uw aanvraag te kunnen beoordelen. Waar moet u dan aan denken?
- Een oproep om op een bepaalde tijd en plaats te verschijnen
- De taaltoets in het kader van de Taaleis maken
- Het gevraagd en ongevraagd uw informatie te voorzien van bewijsstukken
- Een onderzoek of een huisbezoek
Identificatieplicht
U moet zich kunnen legitimeren met een geldig legitimatiebewijs (geen rijbewijs).
Arbeidsverplichting
De arbeidsverplichting houdt in dat u er alles aan doet om zo snel mogelijk (weer) aan het werk te gaan. Zo is het belangrijk dat u er alles aan doet om betaald werk te vinden, te accepteren, en te behouden. Op verzoek moet u zich inschrijven bij een uitzendbureau. Ook is het belangrijk dat u er alles aan doet om noodzakelijke kennis en vaardigheden op te doen en te behouden.
Is het voor u (nog) niet mogelijk om aan het werk te gaan, dan werkt u mee aan een traject waarin wij uw mogelijkheden tot werk in kaart brengen. Dit betekent ook dat u meewerkt aan het opstellen van een plan van aanpak voor uw re-integratie en dat u meewerkt aan de uitvoering hiervan. Het is van belang dat u alle gemaakte afspraken nakomt en op tijd aanwezig bent voor de gesprekken.
U geeft op tijd alle wijzigingen in uw situatie door die van belang zijn voor het vinden van werk. Ook het nakomen van gemaakte afspraken voor uw re-integratietraject geeft u aan ons door. Net als de bewijsstukken voor wijzigingen en afspraken.
Wijzigingen: Welke zaken moet u aan ons doorgeven?
Het is belangrijk dat u wijzigingen binnen 5 werkdagen aan ons doorgeeft. Zo voorkomt u dat u te veel uitkering ontvangt en geld aan ons moet terugbetalen. Wij bekijken snel of uw uitkering verandert en voeren aanpassingen direct door.
Via 'Mijn RSD' kunt u uw wijzigingen makkelijk en snel doorgeven. Via dit filmpje kunt u zien hoe Mijn RSD werkt.
Direct wijzigingen doorgeven via Mijn RSD
Goed om te weten – DigiD
Om ‘Mijn RSD’ te gebruiken, heeft u een DigiD nodig. Heeft u nog geen DigiD? Dan kunt u deze aanvragen via de website www.digid.nl. Met uw DigiD kunt u inloggen op verschillende websites van de overheid. Houdt u er rekening mee dat het aanvragen van een DigiD enkele dagen kan duren.
Lukt het niet om uw wijzigingen via 'Mijn RSD' door te geven?
Neem dan gerust contact op met uw vaste contactpersoon. Hij of zij helpt u graag. U kunt ook een mail sturen naar info@rsdkrh.nl om uw wijziging door te geven. Een brief sturen mag ook, deze stuurt u naar: Regionale Sociale Dienst, Postbus 13, 3700 AA in Zeist. Houd in gedachten dat u álle wijzingen aan ons doorgeeft. Oók als u denkt dat uw wijziging geen gevolgen heeft voor de hoogte van uw uitkering, is het belangrijk om de wijziging wel aan ons door te geven!
Voorbeelden van veel voorkomende wijzigingen
Voorbeelden van veel voorkomende wijzigingen of zaken die u aan ons door moet geven, zijn wijzigingen op het gebied van geldzaken, kopen en verkopen, uw woonsituatie etc. Hieronder vindt u een overzicht van veel voorkomende wijzigingen.
Twijfel?
Twijfelt u over een bepaalde wijziging? Heeft u vragen? Neem dan contact op met de RSD. Dit kan telefonisch via het nummer 030 – 692 95 00 of via de mail: info@rsdkrh.nl. U kunt ook het contactformulier invullen.
Onze informatie over uw rechten en plichten is zorgvuldig samengesteld. Aan de inhoud van bovenstaande tekst kunt u geen rechten ontlenen.