Om hulp vragen lastig? Gewoon doen!
Het is niet altijd even makkelijk om hulp te vragen. Dat weet ook Alice*. Ze dacht dat ze te weinig geld had, en te veel lasten. Met hulp van een consulent Schulddienstverlening kreeg Alice weer inzicht in haar uitgaven en inkomsten. En had ze weer het overzicht! Hoe ze dat heeft gedaan? Lees hier haar verhaal.
Intake
Een alleenstaande dame van begin 60 pakt na veel twijfelen de telefoon. Ze belt de Regionale Sociale Dienst met zweet in de handen. Nooit eerder had Alice* om hulp gevraagd. Wel altijd háár hulp aangeboden, aan iedereen die het nodig heeft.
Bij de start van de intake vraag ik, als consulent Schulddienstverlening, aan Alice of ze tegen het gesprek op ziet. De tranen springen haar direct in de ogen. “Weet je…” zegt Alice. “Dit is de allereerste keer dat ik met jullie te maken krijg.” Het is niet echt een duidelijk antwoord op mijn vraag, dus stel ik de vraag nog eens… zachtjes.
Om hulp vragen, dat valt Alice zwaar. Ik geef Alice twee complimenten, één omdat ze hulp had gevraagd en twee omdat ze zich openstelt naar mij. Het ijs is gebroken en Alice vertelde eerst voorzichtig, maar na verloop van tijd met steeds meer overtuiging, haar verhaal. Alice had te weinig geld en teveel lasten. Tenminste dat is wat ze dacht.
Te weinig geld en teveel lasten?
We zijn samen gaan kijken naar haar situatie. Wat er in komt, wat eruit gaat en wat er over blijft. Alice dacht namelijk dat ze niks overhield, maar door een duidelijk budgetoverzicht te maken en er samen kritisch naar gekeken te hebben, kon er zelfs nog wat aangepast worden.
Inzicht en overzicht
Uiteindelijk kreeg Alice weer inzicht en had ze weer het overzicht. Hierdoor kreeg ze ruimte in haar hoofd om zelf met de verdere administratie door te gaan. Ze kreeg er weer vertrouwen en zelfs lol in. Sparen is er op dit moment niet bij. Maar ze hoeft óók niet aan haar tot nu toe gespaarde geld te komen.
Met twee gesprekken kon ze weer zelf verder. Daarnaast stelde het haar gerust dat ze bij twijfel gewoon weer mag bellen.
Meer info of een gesprek?
Wilt u ook meer informatie of heeft u behoefte aan een gesprek? Maak dan een afspraak via 030 – 692 95 00 en kom bij ons langs. Of check onze website: www.rsdkrh.nl/schulden. Wij helpen u graag.
*De echte naam van Alice is bekend bij de redactie.